01.04.2009.
Poštovani poslenici javne reči,
Zahvaljujući vam što ste se odazvali našem pozivu da prisustvujete ovoj konferenciji, želim da Vas, u ime Ustavnog suda, pozdravim i upoznam sa rezultatima rada Suda u toku prošle godine.
Godina 2008. je prva godina rada Ustavnog suda u sadašnjem sastavu od deset izabranih i imenovanih sudija. Funkcionisanje Ustavnog suda tokom prošle godine bilo je, pre svega, opredeljeno njegovim ustavnim položajem i značajno proširenim nadležnostima, koje su ustanovljene novim Ustavom.
Što se tiče normativne kontrole, savremeni ustavni sistem Republike Srbije Ustavom je dobio: mešovit sistem ocene ustavnosti i zakonitosti, tj. uz naknadnu kontrolu uvedena je i kontrola a priori; kontrola saglasnosti domaćeg sa međunarodnim pravom, kao i kontrola saglasnosti potvrđenih međunarodnih ugovora sa Ustavom; proširena je nadležnost Ustavnog suda i u sporovima o sukobu nadležnosti, dok je dosadašnja nadležnost Suda da odlučuje o zabrani rada političke organizacije proširena i na odlučivanje o zabrani rada sindikalne organizacije i udruženja građana, a Sud je ovlašćen da odlučuje i o zabrani verskih zajednica. Nova nadležnost Ustavnog suda je i nadležnost za odlučivanje o postojanju povrede Ustava u postupku za razrešenje predsednika Republike. Naravno, tu su izborni sporovi koji nisu u nadležnosti drugih sudova.
Posebno je značajno zasnivanje nadležnosti Ustavnog suda kao „žalbenog“ suda, budući da je, uz kontrolu ustavnosti i zakonitosti, najbitnija funkcija Ustavnog suda u domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, koju Sud ostvaruje, odlučujući po ustavnim žalbama.
Ovako opredeljena nadležnost Suda imala je za posledicu znatno veći priliv predmeta u Ustavni sud u odnosu na raniji period. Tako je u 2008. godini primljeno 1787 novih predmeta, od čega 1567 ustavnih žalbi, a 220 predmeta iz domena normativne kontrole. Poređenja radi, broj primljenih predmeta tokom 2008. je sedam i po puta veći od broja predmeta koje je Sud primio tokom 2006. godine. Međutim, broj predmeta iz domena normativne kontrole koji je primljen prošle godine je osetno manji u odnosu na broj predmeta koji su prethodnih godina pristizali u Ustavni sud. Primera radi, u 2005. godini primljeno je 437 predmeta normativne kontrole, a 2006. godini 239.
Dakle, uvođenjem ustavne žalbe, Ustavni sud je, od Suda koji se bavio isključivo normativnom kontrolom pretežnim delom svoje nadležnosti postao „Sud običnih ljudi“, pred kojim se u Srbiji pruža „poslednja zaštita“ osnovnih ljudskih prava i sloboda zajemčenih Ustavom, pre obraćanja naših građana Sudu za ljudska prava u Strazburu.