Obraćanje predsednice Ustavnog suda predstavnicima medija na konferenciji za štampu, koja je održana 31. marta 2009. godine

01.04.2009.

Poštovani poslenici javne reči,

Zahvaljujući vam što ste se odazvali našem pozivu da prisustvujete ovoj konferenciji, želim da Vas, u ime Ustavnog suda, pozdravim i upoznam sa rezultatima rada Suda u toku prošle godine.

Godina 2008. je prva godina rada Ustavnog suda u sadašnjem sastavu od deset izabranih i imenovanih sudija. Funkcionisanje Ustavnog suda tokom prošle godine bilo je, pre svega, opredeljeno njegovim ustavnim položajem i značajno proširenim nadležnostima, koje su ustanovljene novim Ustavom.
Što se tiče normativne kontrole, savremeni ustavni sistem Republike Srbije Ustavom je dobio: mešovit sistem ocene ustavnosti i zakonitosti, tj. uz naknadnu kontrolu uvedena je i kontrola a priori; kontrola saglasnosti domaćeg sa međunarodnim pravom, kao i kontrola saglasnosti potvrđenih međunarodnih ugovora sa Ustavom; proširena je nadležnost Ustavnog suda i u sporovima o sukobu nadležnosti, dok je dosadašnja nadležnost Suda da odlučuje o zabrani rada političke organizacije proširena i na odlučivanje o zabrani rada sindikalne organizacije i udruženja građana, a Sud je ovlašćen da odlučuje i o zabrani verskih zajednica. Nova nadležnost Ustavnog suda je i nadležnost za odlučivanje o postojanju povrede Ustava u postupku za razrešenje predsednika Republike. Naravno, tu su izborni sporovi koji nisu u nadležnosti drugih sudova.
Posebno je značajno zasnivanje nadležnosti Ustavnog suda kao „žalbenog“ suda, budući da je, uz kontrolu ustavnosti i zakonitosti, najbitnija funkcija Ustavnog suda u domenu zaštite ljudskih i manjinskih prava, koju Sud ostvaruje, odlučujući po ustavnim žalbama.
Ovako opredeljena nadležnost Suda imala je za posledicu znatno veći priliv predmeta u Ustavni sud u odnosu na raniji period. Tako je u 2008. godini primljeno 1787 novih predmeta, od čega 1567 ustavnih žalbi, a 220 predmeta iz domena normativne kontrole. Poređenja radi, broj primljenih predmeta tokom 2008. je sedam i po puta veći od broja predmeta koje je Sud primio tokom 2006. godine. Međutim, broj predmeta iz domena normativne kontrole koji je primljen prošle godine je osetno manji u odnosu na broj predmeta koji su prethodnih godina pristizali u Ustavni sud. Primera radi, u 2005. godini primljeno je 437 predmeta normativne kontrole, a 2006. godini 239.
Dakle, uvođenjem ustavne žalbe, Ustavni sud je, od Suda koji se bavio isključivo normativnom kontrolom pretežnim delom svoje nadležnosti postao „Sud običnih ljudi“, pred kojim se u Srbiji pruža „poslednja zaštita“ osnovnih ljudskih prava i sloboda zajemčenih Ustavom, pre obraćanja naših građana Sudu za ljudska prava u Strazburu.