Обраћање председнице Уставног суда представницима медија на конференцији за штампу, која је одржана 31. марта 2009. године

01.04.2009.

Поштовани посленици јавне речи,

Захваљујући вам што сте се одазвали нашем позиву да присуствујете овој конференцији, желим да Вас, у име Уставног суда, поздравим и упознам са резултатима рада Суда у току прошле године.

Година 2008. је прва година рада Уставног суда у садашњем саставу од десет изабраних и именованих судија. Функционисање Уставног суда током прошле године било је, пре свега, опредељено његовим уставним положајем и значајно проширеним надлежностима, које су установљене новим Уставом.
Што се тиче нормативне контроле, савремени уставни систем Републике Србије Уставом је добио: мешовит систем оцене уставности и законитости, тј. уз накнадну контролу уведена је и контрола а priori; контрола сагласности домаћег са међународним правом, као и контрола сагласности потврђених међународних уговора са Уставом; проширена је надлежност Уставног суда и у споровима о сукобу надлежности, док је досадашња надлежност Суда да одлучује о забрани рада политичке организације проширена и на одлучивање о забрани рада синдикалне организације и удружења грађана, а Суд је овлашћен да одлучује и о забрани верских заједница. Нова надлежност Уставног суда је и надлежност за одлучивањe о постојању повреде Устава у поступку за разрешење председника Републике. Наравно, ту су изборни спорови који нису у надлежности других судова.
Посебно је значајно заснивање надлежности Уставног суда као „жалбеног“ суда, будући да је, уз контролу уставности и законитости, најбитнија функција Уставног суда у домену заштите људских и мањинских права, коју Суд остварује, одлучујући по уставним жалбама.
Овако опредељена надлежност Суда имала је за последицу знатно већи прилив предмета у Уставни суд у односу на ранији период. Тако је у 2008. години примљено 1787 нових предмета, од чега 1567 уставних жалби, а 220 предмета из домена нормативне контроле. Поређења ради, број примљених предмета током 2008. је седам и по пута већи од броја предмета које је Суд примио током 2006. године. Међутим, број предмета из домена нормативне контроле који је примљен прошле године је осетно мањи у односу на број предмета који су претходних година пристизали у Уставни суд. Примера ради, у 2005. години примљено је 437 предмета нормативне контроле, а 2006. години 239.
Дакле, увођењем уставне жалбе, Уставни суд је, од Суда који се бавио искључиво нормативном контролом претежним делом своје надлежности постао „Суд обичних људи“, пред којим се у Србији пружа „последња заштита“ основних људских права и слобода зајемчених Уставом, пре обраћања наших грађана Суду за људска права у Стразбуру.