01.04.2009.
Поштовани посленици јавне речи,
Захваљујући вам што сте се одазвали нашем позиву да присуствујете овој конференцији, желим да Вас, у име Уставног суда, поздравим и упознам са резултатима рада Суда у току прошле године.
Година 2008. је прва година рада Уставног суда у садашњем саставу од десет изабраних и именованих судија. Функционисање Уставног суда током прошле године било је, пре свега, опредељено његовим уставним положајем и значајно проширеним надлежностима, које су установљене новим Уставом.
Што се тиче нормативне контроле, савремени уставни систем Републике Србије Уставом је добио: мешовит систем оцене уставности и законитости, тј. уз накнадну контролу уведена је и контрола а priori; контрола сагласности домаћег са међународним правом, као и контрола сагласности потврђених међународних уговора са Уставом; проширена је надлежност Уставног суда и у споровима о сукобу надлежности, док је досадашња надлежност Суда да одлучује о забрани рада политичке организације проширена и на одлучивање о забрани рада синдикалне организације и удружења грађана, а Суд је овлашћен да одлучује и о забрани верских заједница. Нова надлежност Уставног суда је и надлежност за одлучивањe о постојању повреде Устава у поступку за разрешење председника Републике. Наравно, ту су изборни спорови који нису у надлежности других судова.
Посебно је значајно заснивање надлежности Уставног суда као „жалбеног“ суда, будући да је, уз контролу уставности и законитости, најбитнија функција Уставног суда у домену заштите људских и мањинских права, коју Суд остварује, одлучујући по уставним жалбама.
Овако опредељена надлежност Суда имала је за последицу знатно већи прилив предмета у Уставни суд у односу на ранији период. Тако је у 2008. години примљено 1787 нових предмета, од чега 1567 уставних жалби, а 220 предмета из домена нормативне контроле. Поређења ради, број примљених предмета током 2008. је седам и по пута већи од броја предмета које је Суд примио током 2006. године. Међутим, број предмета из домена нормативне контроле који је примљен прошле године је осетно мањи у односу на број предмета који су претходних година пристизали у Уставни суд. Примера ради, у 2005. години примљено је 437 предмета нормативне контроле, а 2006. години 239.
Дакле, увођењем уставне жалбе, Уставни суд је, од Суда који се бавио искључиво нормативном контролом претежним делом своје надлежности постао „Суд обичних људи“, пред којим се у Србији пружа „последња заштита“ основних људских права и слобода зајемчених Уставом, пре обраћања наших грађана Суду за људска права у Стразбуру.