„Национални строј“ тајно удружење, деловање забрањено Уставом

02.06.2011.

  1. Поступајући по предлогу Републичког  јавног тужилаштва од 14. октобра 2008. године - ,, за забрану рада тајне политичке странке (политичке организације) ,,Национални строј,, чије је деловање усмерено на изазивање расне и националне мржње,, - Уставни суд је на данашњој, 23. редовној седници, донео одлуку којом је : 1) утврдио да је организација „Национални строј“ тајно удружење, чије је деловање забрањено сагласно Уставу; 2) забранио упис у одговарајући регистар који воде надлежни органи, удружења односно политичке странке са програмским циљевима и/или називом наведене организације; 3) забранио наведеној организацији да делује, промовише и шири своје програмске циљеве и идеје; 4) утврдио да су државни и други органи и организације дужни да у оквиру својих надлежности и овлашћења предузму мере у циљу спровођења ове одлуке
  2. Уставни суд је утврдио да је „Национални строј“  тајно удружење чији је облик удруживања забрањен одредбама члана 55. став 3 Устава. Тајна удружења су забрањена по сили Устава. Стога одлука Суда има значење позитивног утврђења да конкретна организације има карактер тајног удружења. Овакво становиште Суда је утемељено на следећим чињеницама утврђеним у поступку пред Уставним судом: „Национални строј“ није уписан у Регистар политичких странака, у Регистар удружења, нити у одговарајуће регистре који су се водили у складу са законима који су били на снази до ступања на снагу важећег Закона о политичким странкама и Закона о удружењима; ова организација има Статут, као и Програм, Проглас за политичко деловање и такозване Активистичке савете који према својој садржини представљају опште акте којима су јасно утврђени циљеви ове организације и начини њиховог остваривања; Статутом је уређен симбол визуелног идентитета, али, према Статуту организација „нема званичне просторије или поштанску  адресу“, већ се контакти успостављају „лично - по препоруци или e-mail-ом“; организација „нема званично чланство“. Из одредаба Статута, Програма, Прогласа и „Активистичких савета“, Уставни суд је утврдио да ову организацију чине лица која су јој приступила ради заједничког деловања на остваривању прокламованих циљева, а који се у наведеним актима означавају појмовима „активисти“, „припадници“ или „саборци“ и да су наведеним актима јасно и детаљно уређена њихова права, обавезе и одговорности, као и начин и услови под којима неко може приступити Националном строју (активиста Националног строја, према одредбама Статута, може бити „искључиво припадник беле аријевске расе“). Према Статуту организација „нема вођу, ни вођство“, а у формалноправном смислу не постоји лице овлашћено за заступање организације, нити се из Статута или других општих аката може утврдити да постоје званични органи са прописаним овлашћењима. Из правоснажне пресуде Врховног суда Србије Кж1. 617/07 од 6. јуна 2008. године, као и достављеног Извештаја МУП - а, неспорно се утврђује да фактички постоје лица која, за разлику од „обичних активиста“, организују, осмишљавају и усмеравају конкретне активности организације. Суд је такође утврдио да, иако Статутом формално није уређена унутрашња организација и начин финансирања организације, ова питања заправо уређује такозвани Проглас за политичко деловање, који се односи на „организацију и финансирање“, а из кога произлази да Национални строј делује преко „група-ћелија“, које чине „до 5 људи са координатором“ и да се финансира из чланарине и других договорених начина „самофинансирања“, те да су, насупрот законским обавезама да се подаци који се односе на политичку странку, односно удружење грађана учине доступним јавности, правила установљена свим актима „Националног строја“ усмерена на то да се од јавности сакрије сваки податак који би могао да доведе до идентификације лица која су оснивачи организације, која руководе њеним радом и која су њени чланови, као и до идентификације где је седиште организације, односно из ког места, ко и на који начин организује њено деловање.
  3. У току спроведеног поступка Суд је утврдио да је, са једне стране, Национални строј основан ради остваривања циљева забрањених чланом 55. став 4. Устава  - кршења зајемчених људских и мањинских права и изазивања расне и националне мржње. Овакав став Суда се темељи у Статутом и Програмом прокламованим циљевима којима се промовишу расна и национална неједнакост. Са друге стране, ова организација активно делује на остваривању прокламованих циљева, подстицањем и упућивањем својих припадника, између осталог, да "науче да користе и одржавају сво оружје које им је на располагању", да скупљају чињенице, информације и податке неопходне за "ствар",  да буду у форми и "увек спремни за улични сукоб са непријатељем",  да формирају "екипу за тренирање", да посећују скупове "непријатеља" и снимају шта се ради, да "уколико су  нападнути на сред улице, да се боре  до последње капи крви, како би непријатељ знао да са њима не сме имати посла", да увек делују револуционарно и да не мешају идеологију реакционара са "идејом", да се боре за Национални строј "свим потребним средствима" (тзв. смернице за „живљење живота у складу са "идеалима"“ из Прогласа за политичко деловање Националног строја). То су разлози због којих је Уставни суд оценио да, у конкретном случају, има потребе да, сагласно одредби члана 171. став 2. Устава, својом одлуком уреди и начин њеног извршења. Стога је Уставни суд одредио мере које воде трајном елиминисању постојања и деловања такве организације тиме што је: 1) забранио упис у одговарајући регистар који воде надлежни органи, удружења, односно политичке странке са програмским циљевима и/или називом наведене организације; 2) забранио наведеној организацији да делује, промовише и шири своје програмске циљеве и идеје; 3) утврдио да су државни и други органи и организације дужни да у оквиру својих надлежности и овлашћења предузму мере у циљу спровођења ове одлуке.