Pojedine odredbe Zakona o Vladi nisu u saglasnosti sa Ustavom

12.07.2012.

Ustavni sud je, na 12. sednici Suda, održanoj 3. jula 2012. godine, kojom je predsedavao dr Dragiša Slijepčević, predsednik Ustavnog suda, doneo odluku kojom je utvrdio da nisu u saglasnosti sa Ustavom Republike Srbije sledeće odredbe člana 2. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o Vladi („Službeni glasnik RS“, broj 65/08): naslov iznad člana 13a u delu koji glasi : „- zamenik predsednika Vlade“; odredba stava 1. člana 13a u delu koji glasi: „- zamenika predsednika Vlade“; odredba stava 2. člana 13a u delu koji glasi: „ - zamenik predsednika Vlade“, odredba stava 3. člana 13a u delu koji glasi: „- zamenika predsednika Vlade“.

Ustavni sud ocenjuje da je, uvođenjem instituta „zamenika predsednika Vlade“, zakonodavni organ prekoračio granice svojih ustavnih ovlašćenja, jer je time neposredno ustanovio u strukturi Vlade novu funkciju koju Ustav ne predviđa. Polazeći od odredaba člana 125. Ustava koje utvrđuju sastav Vlade tako što određuju da je čine predsednik Vlade, jedan ili više potpredsednika i ministri, Sud smatra da je, takvim ustavnim određenjem, isključena mogućnost da se, bilo kojim aktom nižim od Ustava pa dakle i zakonom, uvode nove funkcije, što je u ovom slučaju učinjeno uvođenjem instituta „zamenika predsednika Vlade“. Iz tog razloga, Ustavni sud je utvrdio da odredbe člana 2. Zakona, u delovima kojima se „prvom“ potpredsedniku Vlade određuje i svojstvo „zamenika predsednika Vlade“, nisu saglasne sa Ustavom.

Nasuprot tome, Ustavni sud ocenjuje da je zakonsko uvođenje pojma „prvi potpredsednik Vlade“ preduzeto u granicama ustavnih ovlašćenja i da nema značenje protivustavnog zadiranja zakonodavne vlasti u normativni i funkcionalni domen izvršne vlasti. Naime, imajući u vidu odsustvo ustavne uređenosti pitanja zamenjivanja predsednika Vlade, zakonsko uvođenje obaveze predsednika Vlade da odredi jednog od potpredsednika Vlade, koji ga zamenjuje za vreme odsutnosti ili sprečenosti, sa svim ovlašćenjima predsednika Vlade, izuzev ovlašćenja na predlaganje izbora ili razrešenja člana Vlade, zasnovano je na Ustavu, i to kako na opštem ustavnom ovlašćenju odnosno obavezi zakonodavnog organa da uredi i obezbedi funkcionisanje i rad svakog državnog organa, tako i na posebnom i izričitom ovlašćenju da to učini i u pogledu funkcionisanja i rada Vlade, donošenjem zakona o Vladi. Sud ocenjuje da propisivanje takve obaveze predsednika Vlade ne predstavlja povredu Ustavom utvrđenog položaja i funkcija predsednika Vlade, niti ima karakter protivustavnog uvođenja ovlašćenja za jednog od potpredsednika Vlade protivno Ustavom utvrđenom položaju potpredsednika Vlade.