Pojedine odredbe Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije nisu u saglasnosti sa Ustavom

04.07.2013.

Ustavni sud je na današnjoj, 23. sednici Suda, u predmetu  IUz-245/2011 doneo odluku kojom je utvrdio da odredbe člana 28. stav 9, člana 30. stav 6. i člana 31. stav 7. Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije (''Službeni glasnik RS'', br. 97/08, 53/10 i 66/11-Odluka US), nisu u saglasnosti sa Ustavom. Sud je odbacio zahtev za obustavu izvršenja akata i radnji preduzetih na osnovu osporenih odredaba navedenog Zakona.

Ovakva odluka Suda se temelji na konstataciji Suda da je direktor Agencije za borbu protiv korupcije ovlašćen da, samostalno svojim aktom, odredi za pojedine funkcionere kada neće postojati sukob interesa pri vršenju druge javne funkcije, odnosno pri obavljanju nekog drugog posla ili delatnosti, čime je, prema oceni Ustavnog suda, suprotno članu 6. stav 2. Ustava, dozvoljeno da se pitanja koja se odnose na postojanje sukoba interesa urede aktom niže pravne snage od zakona.

Sud je stanovišta da se postojanje sukoba interesa određuje samo Ustavom i zakonom. Zbog toga proizlazi da je povreda Ustava učinjena u odnosu na načelo podele vlasti iz člana 4. stav 2. Ustava. Prema oceni Ustavnog suda, direktor Agencije ne može se zakonom ovlastiti da sopstvenim aktima uređuje materiju koja spada u isključivu nadležnost Narodne skupštine kao nosioca zakonodavne vlasti u Republici Srbiji.

Ustavni sud konstatuje i da se akti direktora Agencije odnose samo na pojedine kategorije funkcionera. Direktor Agencije na osnovu osporenih ovlašćenja svojim aktom određuje koje su to kategorije funkcionera kojima će se dozvoliti vršenje određenih drugih javnih funkcija, odnosno obavljanje određenih poslova ili delatnosti, bez saglasnosti Agencije. Na taj način se aktom direktora Agencije izuzima jedan broj funkcionera iz postupka u kome Agencija rešava o postojanju sukoba interesa. Saglasno navedenom, osporenim Zakonom je predviđena razlika u rešavanju sukoba interesa u zavisnosti od toga u kojoj kategoriji se nalazi određeni funkcioner i o kojoj drugoj funkciji, odnosno poslu ili delatnosti je reč u konkretnom slučaju. To znači da se za kategorije funkcionera na koje se odnosi opšti akt direktora Agencije, tim aktom konstituiše i pravni osnov za vršenje druge javne funkcije, odnosno obavljanje drugog posla ili delatnosti, bez podnošenja zahteva i pokretanja postupka za rešavanje sukoba interesa pred Agencijom. Nasuprot tome, za sve ostale funkcionere, koji nisu obuhvaćeni navedenim aktima direktora Agencije, sprovodi se redovan postupak za rešavanje sukoba interesa koji je propisan Zakonom o Agenciji za borbu protiv korupcije. Stoga se, po oceni Ustavnog suda, pravi razlika između funkcionera u načinu rešavanja sukoba interesa. Time se, suprotno Ustavom zajemčenom pravu o jednakosti svih pred Ustavom i zakonom i opštoj zabrani diskriminacije po svim osnovama, krši odredba člana 21. st. 1. i 3. Ustava.