Javna rasprava o Zakonu o lokalnim izborima

27.01.2010.

            Povodom inicijativa koje su podneli Hrvatska Bunjevačko Šokačka stranka iz Subotice, kao i građani Čedomir Backović iz Sombora, Bogdan D. Bukvić iz Bačke Topole i Tomislav Nikolić, narodni poslanik iz Beograda,
           Ustavni sud je, na sednici održanoj 2. jula 2009. godine, svojim rešenjem IUz-52/2008 pokrenuo postupak za ocenu ustavnosti odredaba čl. 18, 43. i 47. Zakona o lokalnim izborima („Službeni glasnik RS", broj 129/07).

             Odredbom člana 18. Zakona o lokalnim izborima propisano je:
            Kandidate za odbornike mogu predlagati, posebno ili zajedno, političke stranke, koalicije i druge političke organizacije, kao i grupe građana čije izborne liste svojim potpisima podrži najmanje 30 birača po predlogu za svakog kandidata na izbornoj listi. Predlagač mora na izbornoj listi imati najmanje jednu trećinu kandidata od ukupnog broja odbornika koji se bira.
             U jedinicama lokalne samouprave koje imaju manje od 20.000 birača, izborne liste iz stava 1. ovog člana utvrđene su i kada ih svojim potpisom podrži najmanje 200 birača.
             U ime političke stranke ili grupe građana, predloge iz st. 1. i 2. ovog člana može podneti samo lice koje je politička stranka ili grupa građana ovlastila.
             U ime koalicije stranaka, predlog iz st. 1. i 2. ovog člana podnose najviše dva ovlašćena lica.

              Član 43. Zakona propisuje:
              Podnosilac izborne liste će, najkasnije u roku od 10 dana od dana objavljivanja ukupnih rezultata izbora, dostaviti izbornoj komisiji jedinice lokalne samouprave podatke o tome kojim kandidatima sa izborne liste se dodeljuju dobijeni odbornički mandati.
              Ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke iz stava 1. ovog člana, izborna komisija će ga pismeno obavestiti da je dužan da to učini u naknadnom roku od pet dana, uz upozorenje na posledice nepostupanja.
              Ako podnosilac izborne liste ne dostavi podatke iz stava 1. ovog člana ni u naknadno ostavljenom roku, izborna komisija će sve dobijene mandate sa te liste dodeliti kandidatima sa te liste prema njihovom redosledu na listi.

               Član 47. Zakona određuje da:
             Podnosilac izborne liste i kandidat za odbornika, odnosno odbornik, mogu zaključiti ugovor kojim će regulisati međusobne odnose i predvideti pravo podnosioca izborne liste da, u ime odbornika, podnese ostavku na funkciju odbornika u skupštini jedinice lokalne samouprave.
             Prilikom zaključenja ugovora iz stava 1. ovog člana, kandidat za odbornika, odnosno odbornik, predaje podnosiocu izborne liste svoju blanko ostavku, što se konstatuje u ugovoru.
             Blanko ostavka je pismeno koje sadrži izjavu kandidata za odbornika, odnosno odbornika, da podnosi ostavku na funkciju odbornika u skupštini jedinice lokalne samouprave, kao i ovlašćenje dato podnosiocu izborne liste da ovu ostavku, u njegovo ime, preda predsedniku skupštine jedinice lokalne samouprave.
              Na osnovu ugovora iz stava 1. ovog člana podnosilac izborne liste stiče pravo da slobodno raspolaže mandatom odbornika sa kojim je zaključio ugovor i to tako što samostalno odlučuje da li će realizovati ovlašćenje koje je dobio i određuje vreme kada će to učiniti.
              Podneta ostavka i ovlašćenje, koji su dati u blanko ostavci, ne mogu se opozvati.
             Odbornik koji je podneo blanko ostavku može učestvovati u radu i odlučivanju skupštine jedinice lokalne samouprave i vršiti sva prava koja proizlaze iz odborničke funkcije, sve dok skupština jedinice lokalne smaouprave ne utvrdi prestanak njegovog mandata na osnovu ostavke koju je, u njegovo ime, podneo podnosilac izborne liste.
             Ugovor iz stava 1. ovog člana sačinjava se u pisanoj formi, a potpisi na njemu, kao i potpis na blanko ostavci, moraju biti overeni u skladu sa zakonom kojim se uređuje overa potpisa.
             Visinu naknade za overu potpisa utvrdiće posebnim aktom ministarstvo nadležno za poslove pravde.

Kako su ustavnopravna pitanja koja se postavljaju povodom ocene osporenih odredaba čl. 18, 43. i 47. Zakona o lokalnim izborima od šireg ustavnopravnog značaja, Ustavni sud je, saglasno odredbi člana 37. stav 1. Zakona o Ustavnom sudu, odlučio da održi javnu raspravu kako bi se razmotrila ustavnopravna pitanja postavljena u vezi sa ocenom osporenih odredaba Zakona i sagledali i drugi aspekti ocene ustavnosti osporenih odredaba Zakona.

Poziv za prisustvovanje javnoj raspravi upućen je svim inicijatorima ocene ustavnosti spornih odredaba Zakona, predstavnicima Narodne skupštine Republike Srbije kao donosioca Zakona, kao i Ministru za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Ministru za ljudska i manjinska prava, predstavniku Instituta za uporedno pravo, kao i istaknutim teoretičarima ustavnopravne nauke sa pravnih fakulteta u Beogradu, Novom Sadu i Nišu i sa Fakulteta političkih nauka u Beogradu.

Javna rasprava će se održati u utorak, 2. februara 2010. godine, sa početkom u 10.00 časova, u Ustavnom sudu, u sali za sednice na II spratu.

 

Samostalni savetnik
za odnose s javnošću

Dejan Milić